Varför köper jag Amazon nu?

Amazon.com Företaget har naturligtvis förändrat många investerares liv, givetvis tack vare dess konsekventa bra resultat jämfört med den bredare marknaden under dem 24 år som det har varit ett offentligt företag. Men det har också förändrat vårt sätt att handla och leva – kanske inte alltid till det bättre men definitivt på ett sätt som resonerar med mycket av världen och som fortsätter att anpassa sig och utvecklas. Det är därför jag tror att detta företag sannolikt kommer att fortsätta slå marknaden under de närmaste decennierna.

Möjligheten med Amazon

Amazon är en objektlektion i två dåraktiga investeringsprinciper: att låta dina vinnare springa och lägga till dem över tiden. Kunde investerarna i slutet av 2010 ha vetat att Amazons aktier skulle göra nästan lika bra de närmaste åtta åren som de hade gjort under de åtta föregående? Ändå visste vi att det var en kraftfull innovatör vars framtid fortfarande var spännande.

Så mycket har inte förändrats. Med ett marknadsvärde på 1,6 biljoner dollar kommer Amazon säkert inte att matcha de 20 000% -plusvinster som vi haft under de senaste två decennierna. Men det kommer sannolikt att fortsätta att vinna, särskilt eftersom de massiva investeringar det har gjort genom åren fortsätter att löna sig.

En annan lärdom av Amazon är kraften i infrastruktur. Företaget investerade kraftigt i teknik så att det blev ett eget företag. Amazon Web Services (AWS) har över 1 miljon kunder, med stora företag från Adobe till Zillow som bygger sina företag på baksidan av Amazons molnnätverk. När du tittar på Netflix så tjänar Amazon pengar.

Företaget har också investerat i logistik. Det är på väg att överträffa både FedE och UPS i paket som levereras nästa år (6,5 miljarder paket 2022 jämfört med 3,4 miljarder för FedEx och 5 miljarder för UPS, enligt en uppskattning från Morgan Stanley) .

Vissa företag verkar immuna mot störningar på grund av stor teknik, andra på grund av dess stor skala och det kapital som krävs för att konkurrera med dem. Amazon har framgångsrikt utmanat båda typerna av rivaler. Och även om det betyder att företaget själv inte är immun mot störningar, ser sådana hot mycket avlägset ut.

Varför jag gillar Amazon?

Pandemin medförde många snabba förändringar i hur vi lever och arbetar, och en var en ny betoning på e-handel. Amazon, som den största e-tailaren i USA och många andra länder, var en uppenbar mottagare. Intäkterna steg 38% 2020, den snabbaste tillväxttakten sedan 2011, och det var hela verksamheten som tog takten – Nordamerikas försäljning, internationell försäljning och AWS.

Tillbaka under 2018 noterade vi att “Det som gör Amazon så attraktivt är dess potential att förbättra marginalerna.” Förra året satte några siffror bakom det. Visst ökade intäkterna med 38%, men vinsten ökade med 84%. Det beror till stor del på att marknadsföringskostnaderna förblev ganska flata och FoU-kostnaderna bara steg blygsamt (till bara 42,7 miljarder dollar). Det finns också andra faktorer, som en låg skattesats och vinster på investeringar, men vi förväntar oss att företaget fortsätter att utnyttja sin skala till högre vinster.

Och tillbaka till det FoU-numret ett ögonblick. Amazon kallar det “teknik och innehåll”, och en stor del av det går mot kostnaderna för att driva AWS, som normalt inte klassificeras som FoU hos andra företag. Men även efter att ha gjort rimliga ersättningar för det är Amazon säkert en av de främsta FoU-utgifterna på planeten, om inte på toppen. När vi överväger den långsiktiga potentialen för ett företag som Alphabet, noterar vi ofta de “andra satsningar” som företag gör, oftast leder till nya, snabbt växande industrier.

Amazon satsar ännu större. Och vissa lönar sig på sätt som vi ännu inte helt uppskattar – som företagets dominans inom smarta högtalare (Alexa!), En kategori som den till stor del uppfann.

Varför jag gillar ledarskapet?

Det borde inte vara någon överraskning att världens rikaste man (Forbes första “centimiljardär”) väcker mycket uppmärksamhet, tillsammans med lite kontroversi. Ändå är det ingen tvekan om att Jeff Bezos har varit en av de stora affärsvisionärerna i vår tid och tagit Amazon från en nybörjad onlinebutik som löper ut ur sitt Seattle-garage till världens största online-återförsäljare. Och nu tar den eran slut.

Någon gång under tredje kvartalet planerar Bezos att avgå som VD och bli bolagets verkställande ordförande. Inkommande VD Andrew Jassy var på Amazon före börsintroduktionen 1997 och är i hög grad ansvarig för att starta AWS och växa ut till den 45,4 miljarder dollar som det var förra året. (AWS stod för 12% av Amazons intäkter 2020 men 59% av dess rörelseintäkter.)

Jassys entreprenörsframgång, hans långa tid och hans nära anknytning till Bezos ger oss alla tröst. Men vid den här tiden tror vi att innovation, konkurrens och kundservice är så djupt inblandade i företagets kultur att ett antal talangfulla chefer kan fortsätta att styra fartyget i en framgångsrik riktning. I Jassy har vi turen att få Bezos själv näst bästa, och som styrelseordförande kommer Bezos att fortsätta att styra företagets strategiska inriktning.

Varför Amazon är värt en investering idag?

Världen har förändrats. Enligt salesforce.com -studie säger 68% av människorna att de kommer att köpa viktiga varor online efter att pandemin har minskat, vilket tyder på att vinsterna under det senaste året är hållbara. Och världen har varit densamma. Värde, service och förtrogenhet kommer att fortsätta driva våra shoppingval. I mitten sitter Amazon, redo att belöna långsiktiga investerare under de kommande decennierna.

Jag fortsätter att köpa på mig i Amazon. Jag tror inte det kommer bli en kursraket, men jag har svårt att se att företag ska kunna konkurrera med Amazon de närmsta tio åren och jag har svårt att se att marginalerna för Amazon kommer att minska.

Tagged with:

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x