Jag vill verkligen se till att alla ger detta fantastiska teknologidrivna företag en chans och ni överväger det noggrant för att ingå i er portfölj.
Jag började bevaka Lemonade för ca en månad sen. Aktiekursen har stigit lite sedan dess, men låt inte det skrämma dig. Om detta företag presterar som jag tror att det kommer att göra under de närmaste fem till tio åren, kommer du att vara glad att du hostade upp några kronor för att köpa denna aktie.
Lemonade är inte riskfri. Även om jag tycker att den förtjänar en plats i din portfölj, bör den platsen helst vara tillsammans med minst 15 andra aktier. Kom ihåg att tänka långsiktigt. Med långsiktighet så menar jag minst fem år, men helst minst tio år för att kunna komma igen från eventuella dåliga år eller kanske t.o.m. en börskrasch.
Om du redan har granskat Lemonade och köpt några aktier, bra! Om inte, uppmanar jag dig att avsätta lite tid de närmaste dagarna för att se över det. Läs på om aktien och vad Lemonade gör och hur deras businessmodell ser ut.
Överblick
Att arbeta med de flesta försäkringsbolag är som att gå tillbaka i tiden. För att få en policy måste du ofta fortfarande fylla i en lång ansökan och samla stödjande dokumentation på vägen. Att bara komma till den punkt då ett försäkringsgivare ger dig tummen upp eller tummen ner för att erbjuda dig täckning kan väldigt lång tid och engagemang.
Äntligen tänkte ett försäkringsbolag att människor inte hade så mycket tid, så de försökte göra beslutsprocessen snabbare. Således föddes tanken om en betydligt en process som bara skulle ta 15 minuter. Detta är ju något som vi är ganska vana vid i Sverige, men i USA är omställning inte alltid lika snabb.
De flesta har inte ens 15 minuter och det är där Lemonade kommer in i bilden. Tanken är att göra försäkringar mer teknikbaserade och snabba upp processen.
Varför ska du köpa Lemonade?

Innan du köper ska du naturligtvis göra din egen research. Köp inte bara för att jag säger det.
Lemonades konkurrensfördel framgår av kundens första interaktion med företaget. Vill du ha en hyresgäst- eller husägarpolicy? Ge din information till företagets AI chatbot, och på bara två minuter är du klar.
Skadebehandling är lika lätt. AI Jim kan få din betalning bearbetad på så lite som tre sekunder.
Bakom den fantastiska kundupplevelsen ligger en toppmodern artificiell intelligensplattform. Det hanterar marknadsföring, garanti, ekonomi och efterlevnad – allt medan man lär sig av den ständigt växande informationsbasen som den samlar in för att bli ännu bättre på sitt jobb.
Lemonade har också uppfunnit det ekonomiska förhållandet mellan försäkringsgivaren och försäkringstagaren. Företaget behåller 25% av premierna för sina egna kostnader och en blygsam vinst och använder sedan de återstående 75% för att köpa återförsäkringsförsäkringar från andra försäkringsbolag. Allt som återstår går till Lemonades “Giveback” -program, genom vilket försäkringstagarna får bestämma till vilka välgörenhetsorganisationer detta ska gå.
Varför ska du köpa Lemonade nu?
Lemonade har på ganska kort tid ökat både i antal kunder och försäkringsgivare. Under det tredje kvartalet 2020 nästan fördubblades det totala premiebeloppet från föregående år, vilket markerade en ökning med mer än 430% på bara två år. Men även om andra vinstvärden visade lika imponerande vinster, minskade nettoförlusterna per dollar av bruttopremierad premie med hälften.
Dessa siffror är imponerande, men det som är särskilt anmärkningsvärt är att det tredje kvartalet i stort sett var en riktigt dålig period för fastighets- och skadeförsäkringsgivare. Kalifornien drabbades av sin mest destruktiva löpeldssäsong i historien, och redan innan tredje kvartalet hade avslutats hade National Hurricane Center tagit slut på namn för tropiska stormar. När det händer är de stater som drabbas mest av dessa naturkatastrofer viktiga källor för Lemonades kunder – men ändå förbättrades företagets förlusterfarenhet.
En stor del av Lemonades långsiktiga strategi är att tillgodose unga försäkringstagare genom att erbjuda dem hyresgäster. Det är en relativt låg marginalverksamhet, men tanken är att när de unga vuxna flyttar vidare för att köpa bostäder, kommer de att hålla fast vid Lemonade för mer lukrativa försäkringar för husägare.
Lemonade har mer än 300% tillväxt i premier från hyresgäster som konverterade till husägarförsäkring.
Lemonades senaste lansering av husdjursförsäkring avslöjar också hur företaget kan expandera genom att erbjuda nya försäkringslinjer.
Korsförsäljning av försäkring av husdjur till befintliga försäkringstagare har varit övertygande, och ju mer Lemonade kan sälja, desto mer har det råd att betala för att skaffa nya kunder och öka dess tillväxt.
Spendera lite tid på att göra din egen research om Lemonade. Sen kan du välja om du tycker det är värt att lägga några kronor på aktien. Själv började jag lågt. Endast 1,5% av min portfölj.
Tagged with: Lemonade