Köper Aktien Autodesk

Autodesk är inte ett företag som du troligen känner till. Det kommer troligen inte bli ett känt namn. För många av oss kommer namnet knappt att slå an. Men för yrkesverksamma inom verkstads-, konstruktions- och tillverkningsindustrin har Autodesks AutoCAD-produkt blivit en branschstandardlösning som har stått tidstestet.

Möjligheten med Autodesk?

Fram till nyligen var Autodesk lite av ett sömnigt företag. Förvaltningen hade skapat en stadig men långsam affärsmodell för att sälja sin designprogramvara under eviga licenser som gjorde det möjligt för användare att få tillgång till sin produkt med en engångsförskottsbetalning. Dess enda källa till återkommande intäkter var underhållsplaner. Men 2016 fick Autodesk vind om alternativet av prenumerationer som hade varit föregångare av många mjukvaruföretag innan det.

Medan investerare initialt var skeptiska till ledningens övergång eftersom stora engångskontrakt gick ut och intäktstillväxten sjönk, blev prenumerationsmodellens framgång uppenbar innan lång tid. Innan övergången hade Autodesk en intäktstillväxt på tre år på mindre än 3%. Även om mycket av detta översattes till kontanter, gjorde dess 20% fria kassaflödesmarginal det inte till ett särskilt attraktivt företag för investerare som letade efter kapitalvärdering. Under de senaste tre åren har dock intäktstillväxten stigit över 20%, vilket ger fri kassaflödesgenerering till över 30% – mätvärden som skulle göra även de bästa mjukvaruföretagen (och investerarna!) Avundsjuka.

Vad har lett till Autodesk framgångar?

Förutom att ändra sina programplaner har ledningen investerat i sin produktsvit. År 2020, efter år av investeringar i sin pipeline av erbjudanden, separerade Autodesk sina primära produkter i fyra familjer för att bättre definiera sina möjligheter:

Arkitektur, teknik och konstruktion (AEC): Erbjudanden som syftar till lantmäteri, design och annan 3D -programvara med målet att förbättra teamets arbetsflöde i en traditionellt underbetjänt bransch

AutoCAD och AutoCAD LT: Autodesks flaggskeppsprodukt och ett släktnamn för alla applikationer inom branscher som inte specifikt tillgodoses någon annanstans

Tillverkning (MFG): Datorstödd tillverkningsprogramvara och tekniska verktyg för att hjälpa till med processer som komponentgenerering, prototypmodellering och datahantering

Media och underhållning (M&E): Kreativa verktyg som syftar till att hjälpa skapare att skapa animeringar, effekter och andra 3D -modeller för att väcka spel till liv

Medan pandemin har tvingat alla företag att tänka kritiskt på hur det bäst betjänar sina kunder, liksom sin plats i en allt mer distanserad värld, har Autodesk trivts. Inte bara kunde Autodesk öka sina intäkter under hela pandemin, det lyckades behålla kunderna och minska den churn som setts i andra mjukvaruföretag under det senaste året. Medan dess nettointäktsbevaringsgrad sjönk från dess 110% till 120% intervall före pandemin, höll den sig konsekvent över ett hälsosamt 100% till 110% intervall, vilket visar verksamhetens motståndskraftiga karaktär.

Jag tror att Autodesk har en väldigt ljus framtid framför sig. Vart är bolaget om 10år?

Tagged with:

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x