Olika investerare kan samtidigt kalla en aktie en vinnare och en förlorare, beroende på vilken tidsram varje har i åtanke. Tänk till exempel på Pinterest. Aktien har mer än fördubblats sedan sin IPO 2019, vilket lätt slog marknaden. Så å ena sidan är det en vinnare. Men Pinterest-aktien är också nere med 21% hittills 2021 och ner 42% från dess all-time high. Så å andra sidan är det också en förlorare.
Upp- och nedgångarna i Pinterest -aktien kan få vissa att undra varför aktier till och med går upp och ner i första hand. Som jag ser så finns det en mycket viktig faktor som får aktier att gå upp på lång sikt. Och de goda nyheterna för Pinterest -aktieägare är att Pinterest uppvisar denna egenskap, om du vet var du ska leta. Därför, om du redan äger Pinterest -aktier, kan det vara dags att köpa mer och speciellt med tanke på att aktien har sjunkit i värde.
Varför går en aktie upp?
Det finns en stark korrelation mellan aktiekurs och resultat. Du kanske inte alltid ser det med vissa företag under korta tidsperioder. Men när man zoomar ut med en samling företag är sambandet obestridligt.
Ta S&P 500 som ett exempel. Detta index är en samling av ungefär 500 av de största, mest lönsamma amerikanska publika företagen. Under de senaste 30 åren har S&P 500 -index inte stigit i exakt samma takt som vinsttillväxten men man kan ganska enkelt se kopplingen om man tittar i diagrammet här.

Det kan vara mer korrekt att säga att aktier stiger när det finns ett ökat intresse, eller efterfrågan, från investerare. Investerare älskar dock vinster. Så när vinsten ökar, ökar efterfrågan från investerare generellt sett.
Men detta är bara sant på lång sikt. På kort sikt kan marknaden vara skiftande. Investerare har en tendens att överreagera på både dåliga och goda nyheter, vilket skapar volatilitet upp och ner. Men dammet lägger sig i tiden så kommer vi nästan alltid tillbaka till denna viktiga faktor.
Varför tror jag att Pinterest kommer att öka?
Vinster mäts vanligtvis med nettoresultat enligt allmänt vedertagna redovisningsprinciper- Under Pinterests andra kvartal (det senaste) uppgick nettoresultatet till bara 69 miljoner dollar. Kritiker kan påpeka att detta är ganska magert för ett företag med ett börsvärde på cirka 34 miljarder dollar. Dessutom sa ledningen att de förväntar sig att tredje kvartalets kostnader kommer att krypa uppåt, så nettoresultatet kanske inte är så högt under tredje kvartalet. Men om nettovinsten går ner nästa kvartal, borde inte aktien sjunka också?
Här är saken: Nettoresultat är inte alltid ett bra sätt att mäta vinsttillväxt för företag som Pinterest. Det föregående diagrammet var en hjälpsam illustration eftersom S&P 500 representerar företag som är mer mogna. Dessa företag prioriterar ofta vinster framför intäktstillväxt. Därför är korrelationen mellan nettovinsttillväxt och aktiekurs tydlig i så fall.
Pinterestaktien har senast sjunkit på grund av företagets användarstatistik – aktiva användare minskade under andra kvartalet. Det är oroande och jag hoppas att det inte blir en längre trend. Men företaget övervinner för närvarande minskande användarengagemang genom att förbättra användarnas intäktsgenerering. Under andra kvartalet ökade intäkterna 125% från år till år trots en mindre användarbas. Och intäkterna kommer att fortsätta växa när annonsörer alltmer ser värdet av Pinterests plattform.
Med intäktstillväxt expanderar också Pinterests bruttovinstmarginal. Under första kvartalet 2019 var bruttomarginalen cirka 64%. Snabbspolning fram till andra kvartalet 2021 och bruttomarginalen var 79%. Många utgifter för Pinterests plattform är fasta. I takt med att intäkterna har ökat har lönsamheten också ökat. Och denna växande bruttovinstmarginal förklarar varför bruttovinsttillväxten överstiger intäktstillväxten.
Pinterest lägger för närvarande pengar på att testa nya funktioner för sin plattform, samt expanderar internationellt. Den här typen av saker väger på nettovinsten för tillfället. Men med tiden kan de driva ytterligare intäkter och tillväxt i bruttovinst.
Med andra ord, Pinterests verksamhet går i rätt riktning. Aktien har varit en förlorare på sistone, och jag är säker på att det finns mer än ett par missnöjda aktieägare. Men under ytan expanderar Pinterest vinsterna, och detta korrelerar starkt med aktieprestanda på lång sikt. Därför skulle jag rekommendera Pinterests aktieägare att hålla kursen för tillfället. Dessutom, om du redan äger några Pinterest -aktier, kan den senaste återgången vara ett utmärkt tillfälle att lägga till din position. Lita dock inte blint på vad jag säger, gör din egna analys först.
Lycka till med din portfölj!
Tagged with: Pinterest